U Japanu, shinto i budizam dugo postoje kao dve ravnopravne religije. Vekovima su toliko mešane, da su gotovo srasle. Dok je u vreme shoguna budizam bio favorizovaniji, Meiji reforma je shinto proglasila državnom religijom, pa se čak i grubo obračunavala sa mnogim budističkim hramovima. U modernom Japanu religija nije posebno zastupljena u svakodnevnom životu. Ipak u Tokyu postoje dve veoma značajne bogomolje, kulturno i istorijsko blago grada, prisutne u životima stanovnika, a naročito zanimljive turistima.
Najveća gradska shinto bogomolja je Meiji Jingu (明治神宮). Posvećena je caru Meiji-Tenno, voljenom vladaru, koji je promenio lice Japana. Razuđena zelena površina u kojoj se ugnezdilo svetilište smeštena je u užurbanoj i hirovitoj četvrti Harajuku. Neverovatno je da je dovoljno samo proći kroz impozantno veliku drvenu tori kapiju, zagaziti u šljunkovitu, gotovo šumsku stazu i da utihne sva vreva grada. Čini mi se da je to svakom posetiocu nezaboravna impresija, mir i tišina u sred grada, brojne staze u senci zelenila...kako je shinto tesno vezan za prirodu, ova bogomolja na to sjajno podseća.
Shinto je duboko ukorenjen u japanskom načinu života. Ova religija nema svete knjige, nema osnivača, ali izrazito vrednuje hamoniju sa prirodom i neke vrline kao magokoro, iskreno srce. Kami, brojni bogovi, doživljavaju se kao sveti duh, koji može biti u mitološkim bićima, prirodi, zaslužnim ljudima. Prema takvim osobama Japanci su od davnina osećali strahopoštovanje i zahvalnost, pa su im posvećivali hramove i obožavali ih. Meiji Jingu je posvećen dušama cara Meiji i carice Shoken.
Car je preminuo 1912. godine, a carica 1914. Ljudi su želeli da pokažu poštovanje i učestvuju u večnom pomenu. Volonterski su radili na osnivanju ovog kompleksa i donirali preko 100000 stabala iz celog Japana da bi 1920. godine, iskrenim srcem stvorili su nestvarnu šumsku oazu u centru metropole.
U sredini prostranog zelenila smešteni su glavni objekti bogomolje. I taj ambijent odiše spokojem, u potpunom miru svi posetioci mogu učestvovati u shinto ceremonijama, molitvama i pomišljanju želja. Kako je Meiji Jingu jedna od najznačajnijih japanskih bogomolja, a u Tokyu jedna od prvih turističkih atrakcija, uvek je prisutan veliki broj ljudi. U prvim danima godine, tokom hatsumode molitve, ovim svetilištem prođe više od 3 miliona ljudi, više nego u bilo kom hramu u Japanu.
Na severnom delu kompleksa moguće je obići riznicu koja čuva brojne lične i vredne predmete carskog para. Veliki deo šume na jugu je odvojen za unutrašnju baštu, veoma lep vrt sa jezerom, pticama i cvećem. Na brežuljku je smeštena nezabilazna kuća za čaj sa koje se pruža prelep pogled na uredno zelenilo. U bašti se nalazi i izvor koji je bio dragocen caru i carici, još dok su bili živi. Doživljavali su ga kao posebno mesto osnaživanja i inspiracije.
Kućica za čaj |
Prolećna živa zelena |
Izvor |
Uz Meiji Jingu, priljubljen je i veliki, urbani park Yoyogi. Na mapi grada ovo je najveće objedinjeno polje zelenila. Popularno je tokom cele godine, sa svakom sezonom menja lica i idealan prostor za meditativan odmor od svakodnevice ili napornog upoznavanja grada.
Asakusa hram je popularno ime za Senso-Ji (浅草寺) budistički kompleks u starom delu Tokya, Asakusa. To je najveći i najživopisniji gradski hram, nezaobilazno mesto u obilascima u kom se osim samog objekta, mogu doživeti brojne ceremonije ili jednostavno radoznalo posmatrati lokalci u svojim obredima. Ceo ambijent je veoma životan, narodski, uvek u gužvi i šarenilu, posebno što je dug prilazni koridor ispunjen prodavnicama suvenira, yukata, slatkiša i brojnim turistima. Prava vašarska atmosfera.
Unutrašnja kapija |
Glavni hol |
Prema legendi, dva brata su u Sumida reci mrežom uhvatili statuu boginje Kannon i koliko god je vraćali u vodu, ona im je dolazila. kada je to doznao poglavar tadašnjeg sela Asakusa, zamonašio se, posvetio budizmu i na obali reke 645. godine izgradio hram, najstariji u Tokyu. Bodhisattva Kannon se smatra najsamilosnijom boginjom, koja vernicima uvažava molitve i donosi olakšanje i oprost. Poštovanje ovog božanstva podrazumeva da se prema svima ponašamo ljubazno i iskreno saosećajno.
Velika popularnost hodočašća i brojni vernici ubrzali su razvoj naselja. Tokom vladavine shoguna, koji su pokazivali posebnu posvećenost prema Senso-Ji, hram je napredovao i rastao. U zaštiti moćnih vladara, objekti su zablistali u raskošnoj lepoti. Posebno je Edo period i Tokugawa shogunat uticao na procvat budističkog kompleksa koji je, zauzvrat, svoje delovanje u velikoj meri posvetio afirmaciji i podršci shogunu. Cela regija Asakuse, tada već deo grada Edo, postala je centar života, okpljanja, kulture i zabave. Danas je to jedan od retkih kutaka Tokya u kom se može osetiti duh prošlih vekova i živopisne istorije.
Prilaz označava kapija oluje, Kaminarimon, u kojoj bogovi vetra i grmljavine dolaze da prenoće. Ulica suvenira sa vekovnom tradicijom, Nakamise proteže se 200 metara do sledeće, unutrašnje, crvene i raskošne Hanzomon kapije. Dvorištem dominiraju glavni hol i petospratna pagoda. Veoma je lep motiv kada se živopisna pagoda i obližnji Tokyo Sky Tree, najviši toranj sveta, nađu u istom kadru.
Zimski pejzaž |
Uz budizam vezuju se brojni, vesele zabave. U maju Senso-Ji proslavlja Sanja Matsuri, jedan od najvećih gradskih festivala. To je nezaobilazna prilika da se dožive i osete pravi narodski običaji, atmosfera vašara, probaju lokalne đakonije. Par meseci kasnije, najstariji vatromet vekovima se praktikuje na obalama Sumida reke uz obavezni veseli vašar uz hram.
Kapija Kaminarimon u novogodišnjoj noći |
Od 2003. godine, povodom proslave 400 godina osnivanja Tokugawa shogunata, Asakusa hram je dobio noćno osvetljenje. Od sumraka do 23h, svakog dana najvažniji objekti obasjani su dobro osmišljenim lampicama, ističući raskoš i veličinu u mirnom noćnom ambijentu.