Tuesday 7 October 2014

bicikl



U Tokyu se vozi bicikl, jitensha (自転車) Intenzivno. To je značajno prevozno sredstvo za umereno daleke relacije. Vlada kao vid mera štednje energije i zaštite okoline podstiče bicikl kao način transporta raznim pogodnostima i olakšicama. U svako doba dana ulicama kruže uredni radnici koji putuju na posao, majke sa decom zatrpane kesama iz nabavke, stari sugrađani, kućni ljubimci u korpama, školarci...




Uglavnom postoje bisiklističke staze, mada su neretko objedinjene sa trotoarom, što pešacima može biti prilično uznemirujuće (bar ovom pešaku). Svaka stambena zgrada, soliter, kuća ima posebno obezbeđen parking za bicikl. Očekivano je da će bar jedan član kotrljati, što u devetomilionskom gradskom jezgru znači ozbiljan broj dvotočkaša. Bicikl se često, čak i neobezbeđen parkira na trotoaru, mada nije neomoguće da bude ukraden. Svakako da u štedljivoj organizaciji prostora ne postoji dovoljno trotoara za sve. Ako bicikl nije na uređenom parkingu ili ako smeta, odnose ga servisi za bicikle. Međutim, Tokyo je i uredan grad, sa ogromnom inspiracijom za svakojaka životna pomagala. U skladu sa svim tim osobenostima, osmislili su i originalan način da smeste veliki broj bicikala na javnom mestu. Garaža za bicikl, podzemna, elektronska...efikasna i veoma elegantna.



Rentiranje bicikla je pogodna opcija i prilično pristupačna. Nekoliko servisa i centara po gradu pružaju tu vrstu podrške lokacima i strancima, bilo za dnevne ili produžene vožnje. Nov praktičan koncept Suicle je zajednica za preuzimanje i ostavljanje bicikala na nekoliko portova po gradu, slično upotrebi voza. Plaćanje je takođe jednostavno, objedinjenim sistemom Suica, koji se inače koristi za prevoz, ali i kešom, karticom. Sve je naravno automatizovano, a cena za npr. mesec dana hop on hop off je 2500 jena. Projekat je izveo Panasonic.



Kupovina bicikla je za rezidente gotovo obavezna, bar kao olakšica u dnevnim aktivnostima. Nju prati i registracija. Ukoliko je bicikl nov, jednostavno se uz račun prijavljuje u policiji i dobija registraska nalepnica. Kada je polovan, birokratija se malo komplikuje prenosom vlasništva, dokazom porekla...Osnovni model, koji je sveprisutan i najpovoljniji je mamachari, u bukvalnom prevodu bicikl za mame. On je jednostavan, ima zvonce, jedan zupčanik, zaključava se uz nezaobilaznu korpu sa sitnice.


Mama chari je glavni saveznik vrednim mamama u kupovini, prevozu dece, svakodnevnim obavezama. Lako se nadograđuje po potrebi...


Zanimljiv brend TokyoBike nudi bicikle i prateću opremu. Svoje ime objašjavaju kroz primer Mountain bike je nastao za mountain, a Tokyo bike za Tokyo. Lanac prodavnica ovog proizvođača može se sresti u svim većim metropolama u kojima je bicikl važan deo svakodnevice.

Japanci vode računa o dobrim životnim navikama, fizičkoj aktivnosti i zdravlju, vreme rado provode u prirodi i tu se vožnja bicikla kao sport savršeno uklapa. A biciklizam kao aktivnost sve je omiljenija lokalnom stanovništvu.


Mnogobrojne su putanje u gradu i po prirodi za hobi vozače. Postoje organizacije koje turiste na biciklima vode u upoznavanje Tokya. Takodje, tokom godine neguje se nekoliko organizovanih tematskih vožnji - duge ture, avanturističke, uspon na Fuji san, kao i tradicionalne vožnje gradom. Određenim vikendima za automobilski saobraćaj se zatvaraju neki atraktivni pravci, kao okolina Carske palate, što stvara poseban ugođaj u kruženju gradom.
Biciklistička organizacija uređuje i slavi Pedal day Tokyo, kroz mesec i po dana različitih manifestacija vezanih za ovu temu. Kulminacija je krajem avgusta, uz neobičnu nudističku noćnu vožnju kroz Tokyo.